18 Ocak 2014 Cumartesi

Elde Kalanlarla Taze Tarif Yaratma Sanatı


Çok severim! Evde kalan pişmiş eti, sebzeyi, makarnayı evirip çevirip yeni bir tabağa dönüştürmek mutfakta yaratıcılığı da geliştiriyor. Bugün de hiç karmaşık bir tarif vermiyorum. Bu hafta başında yaptığım fırında bütün tavuğun tümünü yiyemedik. Yanına pişirdiğim karışık kış sebzelerinin de bir kısmı duruyordu. Bu kalanları atmak yerine, yeni bir yemekte kullanmak istedim. Aklıma kayınvalidemin Tavuklu Mantarlı Turta'sı geldi, evde mantar da var yaşasın ayıkladığım tavuk etleriyle karıştırırım derken turta hamuru için tereyağı olmadığını fark ettim. Ne yapsam diye düşünürken kendi tarifimi oluşturmak bir fırsat yakaladığımı fark ettim. Tarifime 'Tavuklu Sebzeli Bohça' gibi bir isim koyabilirim mesela. Eşim 'Ne yaptın?' diye sorarsa, İngilizce 'Leftovers Pie' diyip geçeceğim, böylesi daha kolay. :) Fırında tavuktan kalan, ayıklanmış tavuk parçaları; ızgara sebzelerin kalanları; taze sotelenmiş kuru soğan ve mantar; hazır buzdolabı temizliğine girişmişken bir süredir börek yaparım diye kenara ayırdığım bir bardak lor peyniri; hepsi bir kasede bir araya gelip iç harcı oluşturdu. Fazladan baharat eklemedim çünkü sebzeler yeterince baharatlıydı. Geriye hamuru hazırlamak kaldı. Hemen Akdeniz sofralarının gözdesi zeytinyağı ve kekik ortaya çıktı. Bohçamın iç harcını kuru tuttum çünkü üstüne gene fırında tavuğun tepside kalan sulu ve yağlı karışımdan hazırlayacağım 'gravy sos' dökmeyi düşünüyorum. Fırında pişirdiğiniz etlerin/köftelerin/tavukların sularını buzdolabında bir kavanozda saklayıp sulu yemeklere ya da soslara bir iki kaşık katmayı deneyin; son derece kolaylıkla en müthiş ve yoğun aromayı yakalayacaksınız! Farklı adaptasyonlara uygun, ya da olduğu gibi uygulanabilen nefis ve doyurucu tarife geçebilirim. Porsiyonlarım büyük, zira bu bohçalar akşamki yemeğimiz olacak. Minik bohçalar yapıp çay saatinde de ikram edilebilir.

Malzemeler:
Bir parça haşlanmış tavuk göğsü
Bir bardak fırında tavuk parçaları
Bir bardak fırında pişmiş karışık sebze (benim karışımda mantar, havuç, Brüksel lahanası ve kırmızı soğan yer alıyordu)
1 büyük soğan
150 gr kadar mantar
1 bardaktan biraz az lor peyniri (beyaz peynir ya da kaşar türleri de olabilir)
Zeytinyağı
Tuz, karabiber

Hamur için:
300 gr un
5 yemek kaşığı süt
5 yemek kaşığı zeytinyağı
2 yumurta
1 tatlı kaşığı tuz
1 tatlı kaşığı kekik

Hazırlanışı:
1. Dolabımızda bir kasede tuttuğumuz pişmiş tavuk ve sebzeleri küçük küçük parçalıyoruz. Bir tavada doğranmış soğan ve mantarı zeytinyağında soteleyip karışıma katıyoruz. Tarifi olduğu gibi alıp sıfırdan uygulamak içinse tavuk ve yukarıdaki sebzeleri, soğanla mantar kavrulduktan sonra tencereye atıp tuz, biber, kimyon, kekik ve azıcık suyla pişirip soğutabilirsiniz.
2. Karışımın tadının nasıl olmasını istiyorsanız, öyle yapabilirsiniz. Peynir sevmeyenler koymayabilir, çok sevenler iki üç çeşit peynir ekleyebilir, acılı yapabiliriz, kimyon katabiliriz; tadına uyacağını düşüneceğiniz her şeyi koymakta özgürsünüz. Elimizde kalanlarla yeni bir turta tarifi oluşturuyoruz, belki de tavuk değil, kuzu eti koyacaksınız; ya da sadece sebze ve peynirle dolduracaksınız. Yaratıcılığınızı kullanın; damak zevkinize güvenin, tüm iş bu!
3. Hamuru hazırlamak için tüm malzemeleri çukur bir kaba doldurup elimizle güzelce yoğuruyoruz. Kuru kalırsa zeytinyağı eklemekten çekinmeyin. Yumuşak, biraz elastik ama ele yapışmayan bir hamur olmalı.
4. Hamuru istediğiniz büyüklükte yarım santim inceliğinde açıp içine cömertçe malzeme koyduktan sonra yarım ay şeklinde kapatıyoruz. Ben hamurumu dörde bölüp dört büyük bohça hazırladım. Pişerken açılmaması için alttaki parçayı üsttekinin üstüne getirip yuvarlayarak aşağı sokuyoruz. Sonra da bir çatalla hafifçe bastırıp güvenceye alıyoruz.
5. Tüm hamur bohçalarını kapatıp tepsiye dizdikten sonra üstüne yumurta sarısı ya da sadece zeytinyağı sürüp 180 derece fırında 40 dakika, yani hamur kıtır kıtır olana kadar pişiriyoruz.
6. Yanına hafif bir yeşil salata, biraz yoğurt veya gravy sos; işte benim mutluluk veren menüden anladığım budur! Afiyet olsun.
Sonuç burada; süreç aşağıda.

Dilediğimiz kadar mantar.

 Bol kuru soğan çünkü her yemeği güzelleştireceği garantidir. :)
 Dağınık ve vıcık vıcık görünen bu karışımın turtanın içinde harikalar yaratacağından eminim.
Peynirle zenginleşen karışım ağzımı sulandırmaya başladı. Hamurun içine doldurmadan önce soğumasını beklemek, hamurun çıtır olması için bir püf noktası. ;)
 Ben biraz büyük yaptım. İtalyan calzone'sine de benziyor, sadece görünüş olarak; piştiği zaman o kadar kıtır oldu ki, bu iddiamı unuttum. :)
İşte bu güzellik mideye inmeye hazır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder