20 Haziran 2014 Cuma

Ev Yapımı Pesto Sos



Fesleğen kokusuyla, rengiyle herkesin sevdiği nefis bir bitki. Salı pazarında bir aydır fesleğen ve reyhan çılgınlığı var. Çılgınlığı evet! Her tarafta dev yapraklı, mis kokulu fesleğenler; demedi 2 liradan 1 liraya düşmüş üstelik. Birkaç haftadır aklımdaydı ve sonunda yaptım. Çam fıstığı, taze fesleğen ve zeytinyağın mükemmel birleşimi pesto sos. İtalyanların meşhur sosu çoğunlukla makarnalarda kullanılıyor fakat ben farklı tariflerde de denedim, hepsini ayrıca paylaşacağım.

Marketlerde hazır satılıyor elbet, tedarik etmesi kolay ancak işlenmiş ve katkı maddeli yiyeceklerden, özellikle hazır soslardan uzak durmayı tercih ettiğim için bu sosu yapmayı kendi kendime öğrendim. Bozulmasını önlemek adına, sosun içine peynir katmıyorum. Pişirirken içine parmesan ya da çedar veya eski kaşar çok yakışıyor.

Geçen yaz bir arkadaşımdan aldığım tarifle çam fıstığı ve fındığı karıştırıp pütürlü bir pesto sos hazırlamıştım. Fakat bu yaz kendi oluşturduğum tarif, tam tuttu. Orantılarıyla yazıyorum; bu ölçülerle iki küçük kavanoz hazırlanıyor. Daha fazla yapmak isteyen ölçüyü iki katına çıkarsın. Ben deneme olsun diye giriştiğim için haftaya aynısından iki kavanoz daha yapacağım.

Önemli bir not: Ev yapımı pesto sosunu, küçük ve hava geçirmeyen kavanozlara koymanızı öneririm. Açıldıktan sonra fazla uzun dayanmıyor, en fazla bir ayda tüketmek gerekiyor. O kadar sıklıkla pesto yenmeyebiliyor. Bu yüzden ben iki üç kullanımlık küçük kavanozlara dolduruyorum.

Tabii kavanozları kullanmadan önce muhakkak kaynayan suya koyup birkaç dakika bekleterek dezenfekte ediyorum.

Yapım süresi toplam 15-20 dakikayı geçmiyor. Büyük blender'ınız varsa çok kolay; yoksa ölçüyü ikiye bölerek iki seferde yapabilirsiniz. Blender'ın doğramalı bıçaklı bölmesini kullanmayı unutmayın.

Malzemeler:
3 demet fesleğen
75 gr çam fıstığı (zevkinize göre daha fazla da olabilir)
1/2 - 1 bardak sızma zeytinyağı
6 büyük diş sarımsak
1 tatlı kaşığı tuz

Hazırlanışı:
1. Fesleğenleri güzelce yıkayıp suyunu süzüyor, sarımsakları ayıklayıp üçe bölüyoruz.
Fesleğeni, sarımsakları, çam fıstıklarını ve tuzu blendera koyup aleti çalıştırmaya başlıyoruz.
2. Blender malzemeleri parçalarken üst bölmesinden yavaşça zeytinyağını akıtıyoruz. Kıvamı tutuncaya kadar beş dakika boyunca karıştırmaya devam ediyoruz.
Arada bir durdurup tadına bakabilir, tuzunu kontrol edebilirsiniz.
3. Önceden kaynatıp sterilize ettiğimiz kavanozlara koyup hava geçirmeyen kapakları taktıktan sonra buzdolabında saklıyoruz. Bu şekilde sosunuz en az 4 ay buzdolabında bekleyebilir. 

Pesto sos ile öneriler:
1. Fettucini makarnaya katmak
2. Izgara tavuğun yanında servis etmek
3. Krema ya da sütle ve peynirle pişirip ızgara et ve tavuklarınıza sos yapmak
4. Ekmek dilimlerinin üstüne sürüp domates ve peynirle beraber fırına verip mini iştah açıcılar/atıştırmalıklar hazırlamak

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder