14 Aralık 2014 Pazar

Tatlı Ekmek



Bu haftaki ekmeğimiz yine bir İngiliz geleneği. Galler'de yapılan 'Bara Brith', tam çevirisiyle 'Benekli Ekmek', çay saatinde yenen, tatlı çörek kıvamında bir tarif. Bir büyük somun ya da iki küçük somun şeklinde pişirilebiliyor. Ben iki uzun ekmek şeklinde yaptım. Hazırlanışı ve pişmesi arasındaki toplam süre 5 saati bulabiliyor. Biraz sadakat isteyen bir ekmek. =) En güzel, ilk yapıldığı gün ılıkken biraz tereyağı ile çayın yanında yemek. Somunlardan birini buzluğa atıp iki üç hafta saklayabilirsiniz. Aynı gün tüketmediğimizde ben hep böyle yaparım. Bu yüzden de iki somun pişirmek daha pratik oluyor.


Malzemeler:
2 adet uzun kek kalıbı

1 paket hazır kuru maya
250 ml ılık süt
60 gr toz şeker
1 çırpılmış yumurta
500 gr beyaz un
1 tatlı kaşığı tuz
60 gr tereyağı (oda sıcaklığında)
1 tatlı kaşığı mixed spice*
Kalıpları yağlamak için sıvıyağ
150 gr kuru siyah üzüm ve kuru kızılcık



Hazırlanışı:
*Mixed spice: İngiltere'de marketlerde hazır satılıyor; Amerika'daki 'Pumpkin spice' karışımına benziyor. Tarçın tadı ağır basan, toz karanfil, zencefil ve muskat karışımı. Küçük bir kaseye tepeleme 1 tatlı kaşığı toz tarçın koyun, içine 1/2 çay kaşığı toz karanfil, 1/2 çay kaşığı toz muskat, 1/4 çay kaşığı zencefil ekleyin ve karıştırın. Bu karışımdan silme 1 tatlı kaşığı, ekmekte kullanılacak.

1. Mayayı ılık sütün içinde şekerle birlikte çırptıktan sonra ılık bir yerde 10 dakika kadar, köpürünceye dek bekletiyoruz. İçine çırpılmış yumurtanın büyük bir kısmını ekliyoruz; bir miktarını ayırıyoruz, ekmekleri fırına vermeden önce üstüne sürmek için kullanılacak.

2. Unu, tuz ve tereyağıyla güzelce ovuşturarak karıştırıyoruz. Ekmek kırıntısı görüntüsü alınca içine şeker ve mixed spice karışımından katıyoruz. Kuru malzemeleri havuz yapıp sıvı malzemeyi içine döküyoruz. Parmaklarımızla yavaşça karıştırıyoruz.

3. Yapışkan bir hamur elde etmiş olacağız. Bu hamuru un serpilmiş temiz bir tezgaha alıp, tezgaha yapışmaması için, azar azar un serperek 10 dakika boyunca sürekli yoğuruyoruz. Sonucunda ele hafif yapışan kıvamda, elastik gibi bir hamur görüyoruz.

4. Bu hamuru top şeklinde alıp azıcık yağlanmış çukur bir kaba koyup üstünü kapattıktan sonra ılık bir ortamda 1,5 - 2 saat, ya da iki katı büyüyene kadar bekletiyoruz. Ben emin olmak için iki saat bekledim.

5. İki saatin sonunda hamuru un serpilmiş tezgaha alıp elimizle bastırıyoruz ve havasının çıkmasını sağlıyoruz. Bir merdaneyle 2 santim kalınlığında açtığımız hamurun üstüne kuru üzüm ve kuru kızılcık karışımını serpiyoruz. Daha sonra hamuru her taraftan ortaya toplayıp top haline getiriyoruz.

Burada bir not: Orijinal tarifte 225 gr kuru siyah ve beyaz üzüm karışımı kullanılıyor. Ben miktarı azaltıp kuru beyaz üzüm yerine kızılcık koydum. Daha seyrek meyveli bir ekmek pişirmek istedim. Daha bol meyveyle daha yoğun bir ekmek de şahane oluyor.

6. Şimdi hamuru tek parça halinde ister yuvarlak, ister başka türlü, istediğimiz şekilde fırın tepsisine alabiliriz. Veya benim yaptığım gibi, ikiye bölüp her parçayı bir somun kek kalıbına yerleştirebiliriz. Sonrasında tekrar 1,5 - 2 saat kabarması için üstünü kapatıp dinlenmeye alıyoruz. Ben bu kez de 2 saat beklettim.

Hazır olduğunu anlamak için hamura hafifçe bastırın, kolayce geri sekip eski halini alıyorsa yeterince kabarmış demektir.

7. Hamurun kabarma süresinin bitimine yakın fırını 190 dereceye ayarlıyoruz. Hamurlarımızı alıp üstüne arta kalan yumurtayı sürüp elimizle toz şeker serpiyoruz. Tek parçaysa 35 - 40, iki parça ekmekse 25 - 30 dakika pişiriyoruz. Eğer pişerken üstü hızla kahverengiye dönerse, koyu altın sarısı olduktan sonra alüminyum folyoyla örtün. Çok kahverengiye dönmesini istemiyoruz.

8. Sıcakken üzerine tereyağı sürerek servis yapın. Çay saatinde, özellikle okuldan gelen çocuklar için mükemmel bir tarif. İki somunu da bitirmemek için kendinizi zor tutacaksınız! Afiyet olsun! 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder